مقالات قهوه

افراد مهم در ظهور صنعت قهوه

این کشف به عنوان بسته بندی وکیوم شناخته شده است و تا به امروز از پرکاربردترین روشهای بسته بندی است فناوری ای که پیشرفت آن هیچگاه از حرکت نایستاده است. با سرعت گرفتن پیشرفت در زندگی ،بشر قهوه فوری نیز در سال ۱۹۰۰ میلادی اختراع شد. شیمیدان ژاپنی آمریکایی به نام ساتوری کاتو ترکیبی از قهوه محلول را ایجاد کرد و آن را در نمایشگاه پن آمریکا معرفی نمود.

در سال ۱۹۰۱ میلادی لوئیجی بیزرا ایتالیایی اولین دستگاه تجاری اسپرسو را به ثبت رساند. او یک دستگاه برقی بزرگ بخار که از ترکیب آب و بخار استفاده میکرد و تحت فشار بالا قهوه را به سرعت عصاره گیری مینمود را به دنیا معرفی نمود اختراعی که بعدها به دستگاه اسپرسو معروف شد.

برخی می،گویند دلیل اصلی لوئیجی جهت تولید دستگاه اسپرسو کاهش مدت زمانی بود که کارمندان در زمان استراحت و نوشیدن قهوه خود صرف میکردند. بنابراین او فکر کرد که داشتن یک دستگاه قهوه ساز سریعتر میتواند کلید این موضوع باشد تا کارمندان وقت کمتری را برای استراحت و وقت بیشتری را برای کار کردن صرف کنند

 

لودویگ روزلیوس یک وارد کننده آلمانی قهوه و دستیار وی کارل ویمر در سال ۱۹۳ میلادی فرایندی را جهت حذف کافئین از دانه ها بدون خراب شدن طعم آن معرفی کردند. شاید بتوان کشف قهوه بدون کافئین را زاییده یک تصادف دانست.

دانه قهوه نیکاراگوئه در هنگام حمل آب خیس شده بودند و هنگامی که دانه های خراب به انبار قهوه روزلیوس رسید محققان آنجا دریافتند که قرار گرفتن در معرض آب قسمت زیادی از کافئین را بدون تغییر در مزه خارج می.کند آنها خیلی زود متوجه شدند فرایندی که روزلیوس و ویمر اختراع کردهاند استفاده از بخار و حلالهای شیمیایی بوده است. پس از گذشت مدتی نام تجاری این قهوه” به سنکا” تبدیل شد و حدود ۲۰ سال بعد به آرامی راهی آمریکا گشت.

سال ۱۹۰۵ میلادی سالی سرنوشت ساز برای دزیدریو پاونی اولین باریستای وسواسی دنیا بود. او مصمم بود که میتواند اسپرسوی بهتری نسبت به دیگران تولید کند. او در ابتدا طرح دستگاه اسپرسو لوئیجی بیزرا را خریداری کرد و پس از بررسیهای طولانی شبانه، دزیدریو متوجه شد که تلخی قهوه ناشی از بخار و دمای بسیار بالا بر روی قهوه آسیاب شده است. از نظر دزیدریو بهترین حالت جهت یک فنجان اسپرسوی با کیفیت عصاره گیری در دمای ۱۹۵ درجه فارنهایت و فشار ۹ بار است این لحظه درخشان استاندارد تمام دستگاههای

اسپرسو تا به امروز را متحول ساخت در سال ۱۹۰۶ جورج واشنگتن مخترع اولین قهوه فوری در میزان تولید انبوه وارد شد که سه سال بعد با عنوان قهوه Red E به بازار عرضه گشت

در طول اوج محبوبیت آن در دهه ۱۹۷۰ میلادی تقریباً یک سوم قهوه برشته شده در ایالات متحده به قهوه فوری تبدیل شد و در نتیجه سالانه بیش از ۲۰۰ میلیون پوند به فروش رسید سرهنگ فرانسیسکو ملوپالتا را به خاطر دارید؟ او موفق شد در سال ۱۹۰۸ میلادی ٪۹۷ از برداشت جهان را به خود اختصاص دهد.

 

 

در همین سال خانم خانه دار مبتکر آلمانی ملیتزا بنتز٫ با استفاده از کاغذهای پاره شده مدرسه پسرش یک فیلتر قهوه ساخت.

طرح او در همان سال برنده جایزه شد و بعد از آن شرکت ملیتا بنتز متولد گشت.

 

 

در سال ۱۹۶۶ میلادی٫ آلفرد پیت یک هلندی امریکایی که پدرش یه برشته کاری کوچک در هلند را اداره میکرد٫ قهوه پیت را در بروکلی کالیفرنیا افتتاح کرد.

بعدها او به دلیل ارائه قهوه های قوی و بسیار برشته شده به عنوان پدربزرگ صنعت قهوه تخصصی شناخته شد. قهوه فوق العاده او تاثیر عمیقی بر دنیای قهوه گذاشت.

 

 

در سال ۱۹۷۱ میلادی بود که الفرد ،پیت نحوه برشته کاری دانههای قهوه را با سه تن از دوستان ،خود جری بالدوین استاد) (انگلیسی زو سیگل (معلم) تاریخ و گوردون بووکر (نویسنده)، به اشتراک گذاشت و به آنها نحوه کار را آموزش داد. آنها در طی کریسمس

آن سال در اولین فروشگاه پیت در بروکلی کار کردند تا روش کار را فرا بگیرند.

به برکت آلفرد و دانه های برشته شده ،او آنها نه تنها طراحی فروشگاه وی را کپی کردند. بلکه با استفاده از تکنیک برشته کردن دانهها توسط او اولین استارباکس را در سیاتل افتتاح نمودند

در طی یک سال آنها سبک برشته کاری مخصوص خود را به دست آورده و شروع به کار به روش خودشان کردند این فروشگاه به سادگی تنها یک چیز را به فروش می رساند و آنهم دانههای قهوه برشته شدهی تازه بود و هیچ نوع نوشیدنی ای بر پایه ی آن ارائه نمی کرد.

اولین قهوه ساز خانگی قطره ای در سال ۱۹۷۲ میلادی با نام رسمی آقای قهوه توسط کارآفرین کلیولند اوهایو معرفی شد آب در دمای ۲۰۰ درجه فارنهایت پس از عبور از صافی از میان قهوه آسیاب شده عبور میکرد این بر خلاف قهوه جوشهای سنتی که در آن آب جوش با قهوه مخلوط غوطه ور میشد .بود. آقای قهوه خیلی زود نامی آشنا شد چرا که توسط دریافت کننده بیس بال افسانه ای و بی نظیر و عضو تالار مشاهیر جو دی مگ گیو

به تلویزیون رفت

در اواخر دهه ۱۹۷۰ میلادی ۴۰۰۰۰ دستگاه از آن در روز به فروش میرسید. این شرکت هنوز

هم پرفروش ترین قهوه ساز خانگی در جهان است.

 

 

در سال ۱۹۸۲ میلادی یک نقطه عطف بزرگ در حال وقوع بود یک فروشنده قهوه ساز قطره ای از نیویورک یک سال را سپری میکند تا استارباکس را جهت استخدام وی متقاعد نماید و در نهایت نیز موفق میشود هوارد شولتز به عنوان مدیر بازاریابی جذب استارباکس میشود او به میلان ایتالیا میرود و تقریباً در تمام محلهایی که میتوانند یک اسپرسو برجسته داشته باشند سر میزند و کافهها را بازدید میکند در آن زمان حدود ۲۰۰۰۰۰ کافه در ایتالیا وجود داشت.

 

در سیاتل شولتز به این شرکت توصیه میکند که آنها باید در کنار دانه های برشته شده قهوه نوشیدنیهای قهوه و اسپرسو را نیز بفروشند ،جری زو و گوردون صاحبان این شرکت این عقیده را رد کردند و معتقد بودند که ورود به فروش نوشیدنی قهوه و کسب و کار رستورانی باعث میشود تا این شرکت از تمرکز اصلی که برشته کردن قهوه است دور شود.

آنها معتقد بودند که قهوه تازه را باید در خانه با دانههای تازه برشت استارباکس تهیه

کنند. این در حالی بود که همچنان هیچ نوشیدنی ای در استارباکس ارائه نمیشد. در سال ۱۹۸۴ میلادی صاحبان اصلی استارباکس به سرپرستی جرى بالدوین کسب وکار مربی خود یعنی پیت را خریداری میکنند

هوارد شولتز همچنان مطمئن بود که در فروش نوشیدنیهای قهوه استارباکس پول وجود دارد او از شرکت استعفا داد و فروشگاه زنجیره ای قهوه ژیورنال را در سال ۱۹۸۵ راه اندازی کرد این حرکت بسیار موفقیت آمیز بود چرا که در سال ۱۹۸۷ شولتز پیشنهادی را به صاحبان استارباکس ارائه داد که آنها نتوانستند از آن چشم پوشی کنند و سرانجام تسلیم گشتند.

شولتز استارباکس را به قیمت ناچیز ۳٫۸ میلیون دلار خریداری کرد وی سرانجام تکنیکهای برشته کاری دانه های قهوه را به سبک خود ثبت کرد و به سرعت همه فروشگاههای زنجیره ای قهوه خود را تحت عنوان استارباکس نام گذاری کرد و این تغییر تا زمانی که جهان نوشیدنیهای قهوه آنها را بخرند باقی ماند.

 

در دهه ۱۹۹۰ میلادی استارباکس در هر روز کاری فروشگاه جدیدی را افتتاح میکرد شولتز صندلی پشت چرمی مدیر عاملی را ترک و به صندلی ریاست جلوس میکند او با تسخیر جهان با استارباکس در هر کشور و در هر گوشهای کافه های بزرگ را تعطیل کرده و تمام کافه های زنجیره ای محلی را میبلعد و نام آنها را به نام خود تغییر میدهد.

پس از ۸ سال برنامه توسعه طلبانه سریع استارباکس در سال ۲۰۰۸ شولتز عنوان مدیر عاملی را پس میگیرد آن هم به منظور بازگرداندن و بازیابی آنچه که او تجربه بارز استارباکس نامیده بود برنامه شولتز اکنون در حال تداوم است.

امروزه بحث قهوه های تخصصی و ارائه نوشیدنیهایی با توجه به خاستگاه آنها و ابزار مخصوص دم آوری توسط شرکتهای بزرگ در حال تولید و عرضه است. این روزها بسیاری از شرکتهای بزرگ در تولید انواع روشهای دم آوری با یکدیگر در حال رقابت هستند.

خصوصیات عطری و طعمی ای که برای قهوه های برشته شده در هر منطقه از جهان، تعریف و ارائه میشود شکلی بسیار تخصصی تر به دنیای قهوه داده و روزبه روز بر شرکتهای برشته کار و علاقه مندان به دنیای قهوه افزوده میشود

کالای مورد محصولات قهوه محبوب ترین نوشیدنی در جهان است سالیانه در حدود ۴۰۰ میلیارد فنجان قهوه مصرف میشود (تقریباً ۴۰۰ میلیون فنجان در روز) به تعبیری قهوه دومین معامله بعد از نفت در جهان است

 

منبع : نویز کافی | خرید قهوه | خرید قهوه اتیوپی | خرید قهوه عمده | خرید دانه قهوه | خرید قهوه ارزان | دانه قهوه ارزان

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *